Ideologia:

Surt a fer esport i disfruta.
Grup d’amants de la combinació entre esport i natura, com són BTT/Ciclisme/Trail-running/Escalada
Pretén ser un blog per donar a conèixer experiències esportives per a què sigui útil per altres esportistes.


lunes, 13 de marzo de 2017

SalyFrutas present a l’Andalucia Bike Race 2017

Antecedents


Aquest any 2017, tenia moltes ganes de fer una cursa per etapes de les grans, i es presentaven les condicions ideals per participar a l’Andalucia Bike Race.




Per als qui no ho sàpiguen molt bé, l’Andalucía Bike Race o també coneguda dins el mundillo ciclista com a ABR es una prova per etapes de bicicleta de muntanya de sis dies de duració, competició internacional amb reconeixement de la Unió Internacional Ciclista (UCI) amb etapes circulars d’uns 70 quilòmetres i 2000 metres de desnivell que es disputaven entre les províncies de Córdoba i Jaén. Aquest any com a novetat important es presentava en format individual enlloc de per parelles, cosa que va fer que les etapes es desenvolupessin amb una rapidesa inusual on tothom apretava les dents al màxim sense haver de dependre d’un company.

Mesos abans ja es comença amb el calendari dels entrenaments, amb el condicionant de que la prova es disputava entre el 26 de febrer i el 3 de març, molt aviat dins del calendari de proves ciclistes cosa que feia avançar tota la planificació començant a l’octubre 2016.

Com no tenia company de cursa, la família (dona, fill i sogra que es de Córdoba), decideixen acompanyar-me en aquesta setmana de BTT i ens ho prenem com unes mini-vacances.

De totes formes els companys de SalyFrutas m’han anat acompanyant i donant ànims durant tots els dies.

Pre-Cursa

El divendres 24 a la tarda i després d’haver fet la maleta, carreguem el cotxe i marxem direcció Córdoba, que serà la seu de la cursa durant els primers 4 dies.


El trajecte es llarg i fem nit després de passar Madrid a Dosbarrios després de 4:30-5h de conducció i 550km, dormint en Hotel a tocar d‘Autopista per no perdre massa temps.
Dissabte 25 completem el viatja fins a Córdoba en 2:30h i 330km.

Primer de tot, anem a buscar l’apartament que tenim llogat per aquests primers 4 dies.
Després de dinar toca estirar una mica les cames amb la bicicleta per treure la pesadesa del viatge en cotxe i per estar més àgil pel començament de la cursa.
Després de 50 minutets de rodar, toca anar a buscar els dorsals i fer la primera presa de contacte amb el paddock i ambient de la cursa.
El paddock es troba a l’Hacienda de l’Albaida, a 5 minuts de Córdoba. Allí trobem un munt de ciclistes anònims com jo i altres de més coneguts, ja siguin amateurs o professionals.
Recollim el dorsal (231), el welcome pack del corredor (bossa d’esport ben carregada de gels, barretes, bidonets, kit neteja bici, i altres) ens fem algunes fotos.

 
Foto de familia amb el dorsal 231


Welcome pack del corredor

Foto amb Carlos Coloma, actual bronze olímpic espanyol. Una màquina sobre la btt.

També coneixem als mecànics (contractats prèviament) on deixarem la bicicleta cada dia per a que la deixin com nova i també als fisioterapeutes (també contractats prèviament) on ens farem massatges cada dia abans i després de la cursa. [Ambdós serveis portats per l’empresa masquebici i amb el Jordi al capdavant]

 
Li fan un repàs ràpid a la bici, netejar bé el quadre i acabem de descarregar les cames amb un massatge ràpid; també revisem l’ombro que venia ja de casa amb unes petites molèsties.

La veritat es que l’ambientillo es molt guapo i ja hi ha moltes ganes de començar a pedalar les diferents etapes.

Cursa

ETAPA 1 (XCT - Contrarellotge) - Villafranca de Córdoba - 26 de febrer: 31,1 km | 1.118 m+

Localitat inèdita per a la prova. Un recorregut molt divertit i amb força pujades i baixades, que alterna camins i corriols per a facilitar els avançaments, amb un últim tram de pista molt ràpid. Una etapa ideal per a posar-se en marxa.
Mentre no arriba la meva hora de sortida, casi casi al migdia (13:18) aprofito per donar tomb pel paddock, acabar de fer unes fotos i començar a escalfar pels carrers del poble.

 
Fotos pre-etapa 1 amb Aleix Espargaró (un crack també sobre la bici) i Ramona Gabriel (de Ponts) i Paula Quiñones ambdós del Buff-Scott Team 

Punt de sortida dels corredors 

Contrarellotge amb sortida dels corredors cada 30 segons de forma individual, es nota que hi ha ganes de pedalar i d’apretar des del primer moment. Aquesta etapa servirà per situar els corredors dins els diferents calaixos de sortida el proper dia.
Sortida molt explosiva amb forts repetxos que fan que les cames es posin dures des del principi. S’ha d’intentar apropar-se al corredor que ha sortit abans i que els de darrere no s’apropin massa. Inevitablement, el nivell es molt alt i costa agafar corredors que han sortit abans i evitar que algun de darrere no t’avanci al llarg de tota l’etapa.
Corriols molt xulos i ràpids, que sembla que hagin escombrat perquè no et trobes ni una pedra.



Algun tram impossible de pujar, d’aquells que reuneixen afició i que demanant ajuda, inclús aconsegueixes que entre 1 o 2 aficionats t’empenyin amunt i no et calgui baixar de la bici.
Es tracta del primer dia i tampoc es tracta d’acabar molt rebentat. La nul·la experiència en curses d’aquest format d’etapes fa que segurament m’exprimeixi per sota de les meves possibilitats, tot i que acabo molt content.

Dades finals etapa: 31km – 1000mts – 1h45min – 17,7km/h

Com els corredors Elite, entre els que es troben molts professionals, han sortit força més tard que jo, podem veure’ls a l’arribada, cosa que aprofitem per enganxar-los i fer-nos alguna foto.

 

Fotos post etapa 1 amb Joaquim “Purito” Rodriguez i Jose Antonio Hermida, uns altres cracks del ciclisme nacional.

Torno a Córdoba per deixar la bici als mecànics i passar a fer el massatge.
Al vespre es moment d’anar a donar un tomet pel centre històric de Córdoba amb la família.


ETAPA 2 (XCM) - Córdoba - 27 de febrer: 80,0 km | 1.803 m+



Partint del centre històric de la ciutat, es tracta d’una etapa classica de la zona, amb terreny variat i moments per a la recuperació.
Es comença al llarg del canal d’aigua per a buscar Puerto Artafi, després recórrer Trasierra, Las Jaras, Conejeras i acabar baixant el famós Reventón i arribant a l’Hacienda de l’Albaida, zona on trobarem el paddock amb tots els serveis de cursa.
Matinar per esmorzar bé amb temps suficient i dirigir-nos al paddock a buscar la bici. Aprofitem la distancia cap a la sortida de l’etapa per escalfar bé.
Surto des del calaix 5, del qual ja no ens mourem cap dia. Els primers 17-18 quilòmetres es fan a ritme infernal, rodant per dins de Córdoba i per la zona del canal, totalment plana a velocitats entre els 35-45km/h on es important no perdre la roda del grup per evitar quedar-se tallat i perdre temps. Els que anem amb monoplat (i amb plats no excessivament alts, jo amb un 32) ens toca rodar amb una cadència molt alta.
Etapa molt bonica de rodar que va passant força ràpid tot i tenir força km i desnivell.


Comentar que en general la gent no perd massa el temps i va per feina. Pocs moments per anar fent fotos. La famosa baixada del Reventón, tot i ser molt tècnica, encara tenim forces per apretar baixant ràpid i recuperar posicions i temps.

 




A l’acabar l’etapa tornem a deixar la bici amb els mecànics (avui el pedalier i caçoletes m’han donat algun problemilla sense rodar fi del tot i ho posen tot nou). Passem també per la zona de massatge on avui ja notem les cames més carregades que en la primera etapa.

Dades finals etapa: 80km – 1800mts – 4h19min – 18,8km/h


ETAPA 3 (XCM) - Córdoba - 28 de febrero: 79,4 km | 2.039 m+


Jornada que es preveu molt animada. Es el ‘Dia de Andalucía’ (com si fos el nostre 11 de setembre) i s’espera molts aficionats, sobretot a les zones més tècniques o conegudes animant als participants.
L’etapa comença sortint des del centre històric (mateix punt de sortida que el dia anterior) amb la pujada al Reventón (Sí Sí, la pista molt trencada que vam baixar el dia anterior. Tots cagats. Jajaaj!!) donant inici a una etapa exigent amb gran quantitat de corriols. La part central (Los Morales y Santo Domingo), i la pujada fins a Cerro Muriano, marcarà l’etapa, que acabarà amb la baixada des de Monte Cobre després de passar per Los Villares. Arribada altre cop al paddock a l’Hacienda de la Albaida


Etapa que començava amb un plat fort amb la pujada al Reventón, tot i que xino xano i amb els anims de l’afició s’anava fent prou bé, a partir d’allí es van anar succeïnt una sèrie de trams força tècnics, sobretot de pujada, que poc a poc anaven clavant ganivets a les cames i cada repetxo que passava es feia més dur a la vegada que minvant les forces de braços i resta del cos.


Una altra de les pujades mítiques era la de l’arrastraculos on hi havia força afició animant als bikers com es pot veure al vídeo




Última baixada per tirar cohets molt tècnica també on acabar de donar-ho tot, sobretot de braços es va poder rascar alguns minuts avançant altres bikers

Dades finals etapa: 77km – 2000mts – 4h46min – 16,5km/h

Video pujada arrastraculos de Carlos Coloma:


ETAPA 4 (XCM) - Andújar - 1 de marzo: 69,7 km | 1.885 m+

L’etapa d’Andújar farà de transició entre la seu de Córdoba i la seu de Linares a la província de Jaen. Comença amb un bon ascens a La Centenera, arribant al Santuario Virgen de la Cabeza, seguint el revirat descens de Los Caracolillos abans d’enfrontar-se a la última i exigent pujada del Madroño i acabar baixant pel també tècnic Camino Viejo.


Començo la etapa amb ganes de situar-me en bona posició només començar (dins del meu nivell) ja que avui les sensacions son bones. Algun pas de rierol i tobogans amb opcions per esquerra i dreta així com bastants llocs que toca arrossegar la bici per uns bons repetxos com es veu a la foto




Quan agafem la pista per pujar a La Centenera, agafem bon ritme, passant de llarg del primer avituallament. Les sensacions de bones cames es confirmen.


Seguint la pujada, em col·loco amb un grup amb un parell de fatbikes portades per uns bikers que fan el doble que jo i com tiren els cabrons. Ens anem avançant mútuament tota l’estona, ells estiren pujant, jo estiro baixant fins un moment que agafo distancia i em quedo sol a uns minuts per davant del grup, però amb la mala sort que una pedra punxeguda mig enterrada en un corriolet de pujada em raja el lateral de la coberta fent sortir tot el líquid.

M’aparto del corriol, em poso a desmuntar la coberta, amb la mala sort que la vàlvula esta molt enganxada degut al líquid tubeless solidificat i com tinc les mans pringades de líquid, fer força es complicat i perdo un bon temps. 20 minuts fins que no torno a rodar i que m’ha avançat molta gent. (Per les presses i nervis, a l’acabar m’adono que havia muntat la coberta al sentit contrari de direcció)
Al cap de pocs km hi ha un avituallament amb servei de mecànica de masquebici (quina sort que tinc) i els faig unflar bé la coberta i aprofito per omplir bidons.

Continuo tirant i comença la super baixada de Los Caracolillos, molt tècnica peò rapida a la vegada amb pedra grossa fixada a terra. La clau es deixar rodar la bici i la suspensió que treball a tope i ràpid avall. En un moment i de tant rebot sento que em cauen eines varies de les butxaques del Maillot que havia guardat allí amb les presses, em giro però no paro. Tinc pressa per recuperar posicions!!!! (Aquestes butxaques de maillot Tactic....).






Les cames estan fortes avui i apreto dents per recuperar tot el que puc. A la baixada n’he avançat uns quants, però encara em queda el 2n plat fort del dia. Uns rampots de collons que fan apretar les dents de valent, on molt biker para, posa peu i camina amunt, i jo mentre recuperant posicions.


La 2a baixada bona del dia em serveix per recuperar moltes posicions. Estic molt motivat i canalons, peraltes, pedra suelta o zones més tècniques no em fan frenar i inclús avanço en zones delicades. En alguna zona que es forma un tap algú em diu que on vaig tant ràpid que no cal, però l’adrenalina em corre per les venes, no veig res més!




Apretada final desfent el camí del principi d’etapa on ens anem turnant a més de 30km/h amb un altre biker fent relleus fins arribar a meta on acabem d’avançar algun altre corredor.
En resum una etapa impressionant, ja amb un terreny, paisatge trialeres que per mi la fan la millor de les 4 etapes fetes fins ara a part de les bones sensacions físiques que he tingut.

Dades finals etapa: 70km – 1950m – 4h15min – 17,5km/h (Una llàstima els 20min perduts en la punxada)


Després de dinar ens en anem en direcció Linares, deixem la bici al mecànic i reservem hora pel massatge, avui no tinc sort i em toca esperar. 

Aprofitem per anar al poble del costat, Baeza, per anar a deixar les coses a l’apartament i donar un tomb pel centre històric. 
Zona també coneguda per les seves grans extensions d’oliveres amb una gran producció d’oli d’oliva.
































ETAPA 5 (XCM) - Linares - 2 de marzo: 103,7 km | 1.911 m+











1a etapa a Linares, nova seu de la ABR (en substitució de Jaen, la capital de la provincia). Etapa reina per la seva distancia, superant els 100km. Té una primera part molt ràpida amb la pujada a La Carolina amb un posterior bucle per La Aliseda amb final tornant desfent part del camí.

Dia que comença amb perspectives grises. M’aixeco amb més mal de cames de l’habitual, ja portem 4 etapes a sobre i el cansament es nota, a part amb tot el canvi de lloc i massatge força més tard se’m va trastocar la rutina i a part he dormit menys i no tant bé i si li sumem el sobre-esforç de l’etapa anterior per recuperar posicions/temps avui ja veig que ho pagaré.

Es tracta de l’etapa més llarga, més rodadora i més ràpida. Etapa que no s’adapta al meu estil i a més a més mal dia per no tenir cames.





























Etapa mental on sabent de les limitacions de forces no abaixo el cap i vaig fent tot el que puc en la mesura del possible. Em vaig trobant els mateixos bikers d’altres etapes, amb el que penso que la resta també acumulen el cansament. Avui si toca avituallar-se bé parant en un parell. A 3/4 d’etapa ja em noto millor i pugem el ritme per evitar superar les 5h. Tot i això el mal ja esta fet i avui s’ha perdut força temps, tot i que no posicions en la general.

Es podria dir i pel paddock es sentia que ha sigut l’etapa més avorrida de l’ABR pel fet de ser el 90% pista i poc corriol

Dades final etapa: 104km – 1650mts – 4h49 – 22,4km/h

ETAPA 6 (XCM) - Linares - 3 de marzo: 49,3 km | 976 m+















Última etapa en la que es rodarà per una zona minera amb continus puja/baixa i ple de senders. Etapa explosiva experts en cross country pels seus canvis de ritme i curta duració.

Comença amb un dia més fresc, ventós i amb perspectiva de pluja. Avui ja he descansat millor, em presento al paddock amb més temps que els dies anteriors i em faig un bon massatge de calentament (la resta de dies no me’l feia perquè anava més just i estava amb la família i avui he anat sol al matí).

El calentament em motiva i em deixa les cames apunt per començar. Tinc ganes de treure’m l’espineta del dia anterior, tot i que es veu a la gent motivada ja que es la última etapa.

Només sortir poso el turbo i tot i que em pugen les pulsacions bastant vull col·locar-me en un bon grup i no trobar-me taps pels corriols.


La zona minera es un autèntic parc d’atraccions on els canvis de ritme es van succeint i en els pocs trams de pista que hi ha sempre intento posar-me en algun grupet per anar-nos estirant. Les pulsacions no baixen però m’agrada.



Al final en un encreuament abans de meta el grup amb el que vaig dubtem ja que no hi ha indicacions i fem un petit bucle on perdem uns 5 minuts que no tocaven, tot i que a l’arribar a meta ens n’oblidem i només podem pensar en que som FINISHERS de l’Andalucia Bike Race 2017

Etapa molt ràpida i divertida que celebrem amb la família a l’arribada

Dades finals etapa: 45km – 750m – 2h19min – 20,6km/h

Dades finals Andalucia Bike Race 2017: 413km – 9730mts – 22h18min

Posició final: 339 general de 800 inscrits i 508 finishers







ALTRES DADES


Una de les coses que es pregunta la gent abans d’apuntar-se en aquest tipus de curses es el pressupost a disposar. Marco subratllat totes les opcions que jo vaig agafar. El fet d’anar amb família, sense cap altre company biker, va fer que gestos que es podien compartir, els assumís al 100% jo com es l’allotjament i desplaçament

Inscripció: 390€ (anticipada) – 490€ (normal)

Menjades al paddock: 12€/etapa (a excepció de la última que fan pasta party inclosa a la inscripció)

Pack fotos cursa: 60€ Un basic si vols tenir molt bones fotos de les diferents etapes.

Assegurança

  • Agafant la de la inscripció son 72€
  • Opció carnet federació anual amb opció Master o Elite (no serveix la cicloturista) 110€ [tot i ser més cara et serveix com a assegurança per tot l’any amb l’estalvi que tens si t’apuntes a altres curses o tens algun accident durant qualsevol moment de l’any]

Servei de massatge: Molt recomanat, almenys la opció bàsica

  • 5 etapes Basic 30min: 185€
  • Massatge Pre-cursa + 6 etapes avançat 45min + 6 calentaments diaris: 315€

Servei mecànica: Molt recomanat sobretot si no viatges acompanyat de cap mecànic i sobretot també en cas de que pugui passar qualsevol cosa, no hagis de perdre temps buscant mecànics ni components porai.

  • Opció bàsica només en cas de necessitar reparació: 250€ (i 10% dte en recanvis)
  • Expert (neteja bici, engrassar i afinar tot després de cada etapa: 350€ (i 25% dte en recanvis)

Allotjament: L’hotel surt més car tot i que es més còmode ja que tens esmorzar i sopar fet. Apartament força més barat i tot i que hagis de fer una mica de compra de menjar, sempre pots fer-te la dieta al teu gust cosa que també vaig preferir

  • Opció hotels es pot comptar amb uns 100€/nit en habitació doble a Córdoba i uns 50€/nit en pensió a Baeza per etapes de Linares (a compartir entre 2)
  • Apartament AirBnB 4 persones a tant a Córdoba com a Baeza per 65€/nit

Desplaçament la gasolina d’uns 2000km entre anar i tornar (Balaguer-Cordoba-Andujar-Linares-Balaguer) i els moviments que puguis fer de més per allí. Passant per Madrid només es paga el peatge de Fraga a Saragossa, resta gratuït. Allotjament (opcional) el dia de l’anada en un hotel de carretera (100€)









No hay comentarios:

Publicar un comentario