Antecedents
Aquest any 2017,
tenia moltes ganes de fer una cursa per etapes de les grans, i es presentaven
les condicions ideals per participar a l’Andalucia Bike Race.
Per als qui no ho
sàpiguen molt bé, l’Andalucía Bike Race o també coneguda dins el mundillo
ciclista com a ABR es una prova per etapes de bicicleta de muntanya de sis dies
de duració, competició internacional amb reconeixement de la Unió Internacional
Ciclista (UCI) amb etapes circulars d’uns 70 quilòmetres i 2000 metres de
desnivell que es disputaven entre les províncies de Córdoba i Jaén. Aquest any com
a novetat important es presentava en format individual enlloc de per parelles,
cosa que va fer que les etapes es desenvolupessin amb una rapidesa inusual on
tothom apretava les dents al màxim sense haver de dependre d’un company.
Mesos abans ja es
comença amb el calendari dels entrenaments, amb el condicionant de que la prova
es disputava entre el 26 de febrer i el 3 de març, molt aviat dins del
calendari de proves ciclistes cosa que feia avançar tota la planificació
començant a l’octubre 2016.
Com no tenia
company de cursa, la família (dona, fill i sogra que es de Córdoba), decideixen
acompanyar-me en aquesta setmana de BTT i ens ho prenem com unes mini-vacances.
De totes formes
els companys de SalyFrutas m’han anat acompanyant i donant ànims durant tots
els dies.
Pre-Cursa
El divendres 24 a
la tarda i després d’haver fet la maleta, carreguem el cotxe i marxem direcció
Córdoba, que serà la seu de la cursa durant els primers 4 dies.
El trajecte es
llarg i fem nit després de passar Madrid a Dosbarrios després de 4:30-5h de conducció
i 550km, dormint en Hotel a tocar d‘Autopista per no perdre massa temps.
Dissabte 25 completem el viatja fins a Córdoba en 2:30h i 330km.
Dissabte 25 completem el viatja fins a Córdoba en 2:30h i 330km.
Primer de tot,
anem a buscar l’apartament que tenim llogat per aquests primers 4 dies.
Després de dinar
toca estirar una mica les cames amb la bicicleta per treure la pesadesa del
viatge en cotxe i per estar més àgil pel començament de la cursa.
Després de 50
minutets de rodar, toca anar a buscar els dorsals i fer la primera presa de
contacte amb el paddock i ambient de la cursa.
El paddock es
troba a l’Hacienda de l’Albaida, a 5 minuts de Córdoba. Allí trobem un munt de
ciclistes anònims com jo i altres de més coneguts, ja siguin amateurs o
professionals.
Recollim el
dorsal (231), el welcome pack del corredor (bossa d’esport ben carregada de
gels, barretes, bidonets, kit neteja bici, i altres) ens fem algunes fotos.
Foto de familia amb el dorsal 231
Welcome pack del corredor
Foto amb Carlos
Coloma, actual bronze olímpic espanyol. Una màquina sobre la btt.
També coneixem
als mecànics (contractats prèviament) on deixarem la bicicleta cada dia per a
que la deixin com nova i també als fisioterapeutes (també contractats
prèviament) on ens farem massatges cada dia abans i després de la cursa.
[Ambdós serveis portats per l’empresa masquebici i amb el Jordi al capdavant]
Li fan un repàs
ràpid a la bici, netejar bé el quadre i acabem de descarregar les cames amb un
massatge ràpid; també revisem l’ombro que venia ja de casa amb unes petites
molèsties.
La veritat es que l’ambientillo es molt guapo i ja hi
ha moltes ganes de començar a pedalar les diferents etapes.
Cursa
ETAPA 1 (XCT -
Contrarellotge) - Villafranca de Córdoba - 26 de febrer: 31,1 km | 1.118 m+
Localitat inèdita
per a la prova. Un recorregut molt divertit i amb força pujades i baixades, que
alterna camins i corriols per a facilitar els avançaments, amb un últim tram de
pista molt ràpid. Una etapa ideal per a posar-se en marxa.
Mentre no arriba
la meva hora de sortida, casi casi al migdia (13:18) aprofito per donar tomb
pel paddock, acabar de fer unes fotos i començar a escalfar pels carrers del
poble.
Fotos pre-etapa 1
amb Aleix Espargaró (un crack també sobre la bici) i Ramona Gabriel (de Ponts)
i Paula Quiñones ambdós del Buff-Scott Team
Punt de sortida dels corredors
Contrarellotge amb
sortida dels corredors cada 30 segons de forma individual, es nota que hi ha
ganes de pedalar i d’apretar des del primer moment. Aquesta etapa servirà per
situar els corredors dins els diferents calaixos de sortida el proper dia.
Sortida molt
explosiva amb forts repetxos que fan que les cames es posin dures des del
principi. S’ha d’intentar apropar-se al corredor que ha sortit abans i que els
de darrere no s’apropin massa. Inevitablement, el nivell es molt alt i costa
agafar corredors que han sortit abans i evitar que algun de darrere no t’avanci
al llarg de tota l’etapa.
Corriols molt
xulos i ràpids, que sembla que hagin escombrat perquè no et trobes ni una
pedra.
Algun tram
impossible de pujar, d’aquells que reuneixen afició i que demanant ajuda,
inclús aconsegueixes que entre 1 o 2 aficionats t’empenyin amunt i no et calgui
baixar de la bici.
Es tracta del
primer dia i tampoc es tracta d’acabar molt rebentat. La nul·la experiència en
curses d’aquest format d’etapes fa que segurament m’exprimeixi per sota de les
meves possibilitats, tot i que acabo molt content.
Dades finals
etapa: 31km – 1000mts – 1h45min – 17,7km/h
Com els corredors
Elite, entre els que es troben molts professionals, han sortit força més tard
que jo, podem veure’ls a l’arribada, cosa que aprofitem per enganxar-los i
fer-nos alguna foto.
Fotos post etapa
1 amb Joaquim “Purito” Rodriguez i Jose Antonio Hermida, uns altres cracks del
ciclisme nacional.
Torno a Córdoba
per deixar la bici als mecànics i passar a fer el massatge.
Al vespre es
moment d’anar a donar un tomet pel centre històric de Córdoba amb la família.
ETAPA 2 (XCM)
- Córdoba - 27 de febrer: 80,0 km | 1.803 m+
Partint del
centre històric de la ciutat, es tracta d’una etapa classica de la zona, amb
terreny variat i moments per a la recuperació.
Es comença al
llarg del canal d’aigua per a buscar Puerto Artafi, després recórrer Trasierra,
Las Jaras, Conejeras i acabar baixant el famós Reventón i arribant a l’Hacienda
de l’Albaida, zona on trobarem el paddock amb tots els serveis de cursa.
Matinar per
esmorzar bé amb temps suficient i dirigir-nos al paddock a buscar la bici.
Aprofitem la distancia cap a la sortida de l’etapa per escalfar bé.
Surto des del
calaix 5, del qual ja no ens mourem cap dia. Els primers 17-18 quilòmetres es
fan a ritme infernal, rodant per dins de Córdoba i per la zona del canal,
totalment plana a velocitats entre els 35-45km/h on es important no perdre la
roda del grup per evitar quedar-se tallat i perdre temps. Els que anem amb
monoplat (i amb plats no excessivament alts, jo amb un 32) ens toca rodar amb
una cadència molt alta.
Etapa molt bonica
de rodar que va passant força ràpid tot i tenir força km i desnivell.
Comentar que en
general la gent no perd massa el temps i va per feina. Pocs moments per anar
fent fotos. La famosa baixada del Reventón, tot i ser molt tècnica, encara
tenim forces per apretar baixant ràpid i recuperar posicions i temps.
A l’acabar
l’etapa tornem a deixar la bici amb els mecànics (avui el pedalier i caçoletes
m’han donat algun problemilla sense rodar fi del tot i ho posen tot nou). Passem
també per la zona de massatge on avui ja notem les cames més carregades que en
la primera etapa.
Dades finals
etapa: 80km – 1800mts – 4h19min – 18,8km/h
ETAPA 3 (XCM)
- Córdoba - 28 de febrero: 79,4 km | 2.039 m+
Jornada que es
preveu molt animada. Es el ‘Dia de Andalucía’ (com si fos el nostre 11 de
setembre) i s’espera molts aficionats, sobretot a les zones més tècniques o
conegudes animant als participants.
L’etapa comença sortint
des del centre històric (mateix punt de sortida que el dia anterior) amb la
pujada al Reventón (Sí Sí, la pista molt trencada que vam baixar el dia
anterior. Tots cagats. Jajaaj!!) donant inici a una etapa exigent amb gran
quantitat de corriols. La part central (Los Morales y Santo Domingo), i la
pujada fins a Cerro Muriano, marcarà l’etapa, que acabarà amb la baixada des de
Monte Cobre després de passar per Los Villares. Arribada altre cop al paddock a
l’Hacienda de la Albaida
Etapa que
començava amb un plat fort amb la pujada al Reventón, tot i que xino xano i amb
els anims de l’afició s’anava fent prou bé, a partir d’allí es van anar
succeïnt una sèrie de trams força tècnics, sobretot de pujada, que poc a poc
anaven clavant ganivets a les cames i cada repetxo que passava es feia més dur
a la vegada que minvant les forces de braços i resta del cos.
Una altra de les
pujades mítiques era la de l’arrastraculos on hi havia força afició animant als
bikers com es pot veure al vídeo
Última baixada
per tirar cohets molt tècnica també on acabar de donar-ho tot, sobretot de
braços es va poder rascar alguns minuts avançant altres bikers
Dades finals
etapa: 77km – 2000mts – 4h46min – 16,5km/h
Video pujada arrastraculos de Carlos Coloma:
ETAPA 4 (XCM) - Andújar - 1 de marzo: 69,7 km | 1.885 m+
ETAPA 4 (XCM) - Andújar - 1 de marzo: 69,7 km | 1.885 m+
L’etapa d’Andújar
farà de transició entre la seu de Córdoba i la seu de Linares a la província de
Jaen. Comença amb un bon ascens a La Centenera, arribant al Santuario Virgen de
la Cabeza, seguint el revirat descens de Los Caracolillos abans d’enfrontar-se
a la última i exigent pujada del Madroño i acabar baixant pel també tècnic
Camino Viejo.
Començo la etapa
amb ganes de situar-me en bona posició només començar (dins del meu nivell) ja
que avui les sensacions son bones. Algun pas de rierol i tobogans amb opcions
per esquerra i dreta així com bastants llocs que toca arrossegar la bici per uns bons repetxos com es veu a la foto
Seguint la
pujada, em col·loco amb un grup amb un parell de fatbikes portades per uns
bikers que fan el doble que jo i com tiren els cabrons. Ens anem avançant mútuament
tota l’estona, ells estiren pujant, jo estiro baixant fins un moment que agafo
distancia i em quedo sol a uns minuts per davant del grup, però amb la mala
sort que una pedra punxeguda mig enterrada en un corriolet de pujada em raja el
lateral de la coberta fent sortir tot el líquid.
M’aparto del
corriol, em poso a desmuntar la coberta, amb la mala sort que la vàlvula esta
molt enganxada degut al líquid tubeless solidificat i com tinc les mans
pringades de líquid, fer força es complicat i perdo un bon temps. 20 minuts
fins que no torno a rodar i que m’ha avançat molta gent. (Per les presses i
nervis, a l’acabar m’adono que havia muntat la coberta al sentit contrari de
direcció)
Al cap de pocs km
hi ha un avituallament amb servei de mecànica de masquebici (quina sort que
tinc) i els faig unflar bé la coberta i aprofito per omplir bidons.
Continuo tirant i
comença la super baixada de Los Caracolillos, molt tècnica peò rapida a la vegada
amb pedra grossa fixada a terra. La clau es deixar rodar la bici i la suspensió
que treball a tope i ràpid avall. En un moment i de tant rebot sento que em
cauen eines varies de les butxaques del Maillot que havia guardat allí amb les
presses, em giro però no paro. Tinc pressa per recuperar posicions!!!!
(Aquestes butxaques de maillot Tactic....).
Les cames estan fortes avui i apreto dents per recuperar tot el que puc. A la baixada n’he avançat uns quants, però encara em queda el 2n plat fort del dia. Uns rampots de collons que fan apretar les dents de valent, on molt biker para, posa peu i camina amunt, i jo mentre recuperant posicions.
La 2a baixada
bona del dia em serveix per recuperar moltes posicions. Estic molt motivat i canalons,
peraltes, pedra suelta o zones més tècniques no em fan frenar i inclús avanço
en zones delicades. En alguna zona que es forma un tap algú em diu que on vaig
tant ràpid que no cal, però l’adrenalina em corre per les venes, no veig res més!
Apretada final desfent el camí del principi d’etapa on ens anem turnant a més de 30km/h amb un altre biker fent relleus fins arribar a meta on acabem d’avançar algun altre corredor.
En resum una
etapa impressionant, ja amb un terreny, paisatge trialeres que per mi la fan la
millor de les 4 etapes fetes fins ara a part de les bones sensacions físiques
que he tingut.
Dades finals
etapa: 70km – 1950m – 4h15min – 17,5km/h (Una llàstima els 20min perduts en la
punxada)
Després de dinar ens
en anem en direcció Linares, deixem la bici al mecànic i reservem hora pel
massatge, avui no tinc sort i em toca esperar.
Aprofitem per anar al poble del costat, Baeza, per anar a deixar les coses a l’apartament i donar un tomb pel centre històric.
Zona també coneguda per les seves grans extensions d’oliveres amb una gran producció d’oli d’oliva.
Aprofitem per anar al poble del costat, Baeza, per anar a deixar les coses a l’apartament i donar un tomb pel centre històric.
Zona també coneguda per les seves grans extensions d’oliveres amb una gran producció d’oli d’oliva.
ETAPA 5 (XCM)
- Linares - 2 de marzo: 103,7 km | 1.911 m+
1a etapa a Linares, nova seu de la ABR (en substitució de Jaen, la capital de la provincia). Etapa reina per la seva distancia, superant els 100km. Té una primera part molt ràpida amb la pujada a La Carolina amb un posterior bucle per La Aliseda amb final tornant desfent part del camí.
Dia que comença amb perspectives grises. M’aixeco amb més mal de cames de l’habitual, ja portem 4 etapes a sobre i el cansament es nota, a part amb tot el canvi de lloc i massatge força més tard se’m va trastocar la rutina i a part he dormit menys i no tant bé i si li sumem el sobre-esforç de l’etapa anterior per recuperar posicions/temps avui ja veig que ho pagaré.
Es tracta de l’etapa més llarga, més rodadora i més ràpida. Etapa que no s’adapta al meu estil i a més a més mal dia per no tenir cames.
Etapa mental on sabent de les limitacions de forces no abaixo el cap i vaig fent tot el que puc en la mesura del possible. Em vaig trobant els mateixos bikers d’altres etapes, amb el que penso que la resta també acumulen el cansament. Avui si toca avituallar-se bé parant en un parell. A 3/4 d’etapa ja em noto millor i pugem el ritme per evitar superar les 5h. Tot i això el mal ja esta fet i avui s’ha perdut força temps, tot i que no posicions en la general.
Es podria dir i pel paddock es sentia que ha sigut l’etapa més avorrida de l’ABR pel fet de ser el 90% pista i poc corriol
Dades final etapa: 104km – 1650mts – 4h49 – 22,4km/h
ETAPA 6 (XCM) - Linares - 3 de marzo: 49,3 km | 976 m+
Última etapa en la que es rodarà per una zona minera amb continus puja/baixa i ple de senders. Etapa explosiva experts en cross country pels seus canvis de ritme i curta duració.
Comença amb un dia més fresc, ventós i amb perspectiva de pluja. Avui ja he descansat millor, em presento al paddock amb més temps que els dies anteriors i em faig un bon massatge de calentament (la resta de dies no me’l feia perquè anava més just i estava amb la família i avui he anat sol al matí).
El calentament em motiva i em deixa les cames apunt per començar. Tinc ganes de treure’m l’espineta del dia anterior, tot i que es veu a la gent motivada ja que es la última etapa.
Només sortir poso el turbo i tot i que em pugen les pulsacions bastant vull col·locar-me en un bon grup i no trobar-me taps pels corriols.
La zona minera es un autèntic parc d’atraccions on els canvis de ritme es van succeint i en els pocs trams de pista que hi ha sempre intento posar-me en algun grupet per anar-nos estirant. Les pulsacions no baixen però m’agrada.
Al final en un encreuament abans de meta el grup amb el que vaig dubtem ja que no hi ha indicacions i fem un petit bucle on perdem uns 5 minuts que no tocaven, tot i que a l’arribar a meta ens n’oblidem i només podem pensar en que som FINISHERS de l’Andalucia Bike Race 2017
Etapa molt ràpida i divertida que celebrem amb la família a l’arribada
Dades finals etapa: 45km – 750m – 2h19min – 20,6km/h
Dades finals Andalucia Bike Race 2017: 413km – 9730mts – 22h18min
Posició final: 339 general de 800 inscrits i 508 finishers
Una de les coses que es pregunta la gent abans d’apuntar-se en aquest tipus de curses es el pressupost a disposar. Marco subratllat totes les opcions que jo vaig agafar. El fet d’anar amb família, sense cap altre company biker, va fer que gestos que es podien compartir, els assumís al 100% jo com es l’allotjament i desplaçament
Inscripció: 390€ (anticipada) – 490€ (normal)
Menjades al paddock: 12€/etapa (a excepció de la última que fan pasta party inclosa a la inscripció)
Pack fotos cursa: 60€ Un basic si vols tenir molt bones fotos de les diferents etapes.
Assegurança
Servei de massatge: Molt recomanat, almenys la opció bàsica
Servei mecànica: Molt recomanat sobretot si no viatges acompanyat de cap mecànic i sobretot també en cas de que pugui passar qualsevol cosa, no hagis de perdre temps buscant mecànics ni components porai.
Allotjament: L’hotel surt més car tot i que es més còmode ja que tens esmorzar i sopar fet. Apartament força més barat i tot i que hagis de fer una mica de compra de menjar, sempre pots fer-te la dieta al teu gust cosa que també vaig preferir
Desplaçament la gasolina d’uns 2000km entre anar i tornar (Balaguer-Cordoba-Andujar-Linares-Balaguer) i els moviments que puguis fer de més per allí. Passant per Madrid només es paga el peatge de Fraga a Saragossa, resta gratuït. Allotjament (opcional) el dia de l’anada en un hotel de carretera (100€)
1a etapa a Linares, nova seu de la ABR (en substitució de Jaen, la capital de la provincia). Etapa reina per la seva distancia, superant els 100km. Té una primera part molt ràpida amb la pujada a La Carolina amb un posterior bucle per La Aliseda amb final tornant desfent part del camí.
Dia que comença amb perspectives grises. M’aixeco amb més mal de cames de l’habitual, ja portem 4 etapes a sobre i el cansament es nota, a part amb tot el canvi de lloc i massatge força més tard se’m va trastocar la rutina i a part he dormit menys i no tant bé i si li sumem el sobre-esforç de l’etapa anterior per recuperar posicions/temps avui ja veig que ho pagaré.
Es tracta de l’etapa més llarga, més rodadora i més ràpida. Etapa que no s’adapta al meu estil i a més a més mal dia per no tenir cames.
Etapa mental on sabent de les limitacions de forces no abaixo el cap i vaig fent tot el que puc en la mesura del possible. Em vaig trobant els mateixos bikers d’altres etapes, amb el que penso que la resta també acumulen el cansament. Avui si toca avituallar-se bé parant en un parell. A 3/4 d’etapa ja em noto millor i pugem el ritme per evitar superar les 5h. Tot i això el mal ja esta fet i avui s’ha perdut força temps, tot i que no posicions en la general.
Es podria dir i pel paddock es sentia que ha sigut l’etapa més avorrida de l’ABR pel fet de ser el 90% pista i poc corriol
Dades final etapa: 104km – 1650mts – 4h49 – 22,4km/h
ETAPA 6 (XCM) - Linares - 3 de marzo: 49,3 km | 976 m+
Última etapa en la que es rodarà per una zona minera amb continus puja/baixa i ple de senders. Etapa explosiva experts en cross country pels seus canvis de ritme i curta duració.
Comença amb un dia més fresc, ventós i amb perspectiva de pluja. Avui ja he descansat millor, em presento al paddock amb més temps que els dies anteriors i em faig un bon massatge de calentament (la resta de dies no me’l feia perquè anava més just i estava amb la família i avui he anat sol al matí).
El calentament em motiva i em deixa les cames apunt per començar. Tinc ganes de treure’m l’espineta del dia anterior, tot i que es veu a la gent motivada ja que es la última etapa.
Només sortir poso el turbo i tot i que em pugen les pulsacions bastant vull col·locar-me en un bon grup i no trobar-me taps pels corriols.
La zona minera es un autèntic parc d’atraccions on els canvis de ritme es van succeint i en els pocs trams de pista que hi ha sempre intento posar-me en algun grupet per anar-nos estirant. Les pulsacions no baixen però m’agrada.
Al final en un encreuament abans de meta el grup amb el que vaig dubtem ja que no hi ha indicacions i fem un petit bucle on perdem uns 5 minuts que no tocaven, tot i que a l’arribar a meta ens n’oblidem i només podem pensar en que som FINISHERS de l’Andalucia Bike Race 2017
Etapa molt ràpida i divertida que celebrem amb la família a l’arribada
Dades finals etapa: 45km – 750m – 2h19min – 20,6km/h
Dades finals Andalucia Bike Race 2017: 413km – 9730mts – 22h18min
Posició final: 339 general de 800 inscrits i 508 finishers
ALTRES DADES
Una de les coses que es pregunta la gent abans d’apuntar-se en aquest tipus de curses es el pressupost a disposar. Marco subratllat totes les opcions que jo vaig agafar. El fet d’anar amb família, sense cap altre company biker, va fer que gestos que es podien compartir, els assumís al 100% jo com es l’allotjament i desplaçament
Inscripció: 390€ (anticipada) – 490€ (normal)
Menjades al paddock: 12€/etapa (a excepció de la última que fan pasta party inclosa a la inscripció)
Pack fotos cursa: 60€ Un basic si vols tenir molt bones fotos de les diferents etapes.
Assegurança
- Agafant la de la inscripció son 72€
- Opció carnet federació anual amb opció Master o Elite (no serveix la cicloturista) 110€ [tot i ser més cara et serveix com a assegurança per tot l’any amb l’estalvi que tens si t’apuntes a altres curses o tens algun accident durant qualsevol moment de l’any]
Servei de massatge: Molt recomanat, almenys la opció bàsica
- 5 etapes Basic 30min: 185€
- Massatge Pre-cursa + 6 etapes avançat 45min + 6 calentaments diaris: 315€
Servei mecànica: Molt recomanat sobretot si no viatges acompanyat de cap mecànic i sobretot també en cas de que pugui passar qualsevol cosa, no hagis de perdre temps buscant mecànics ni components porai.
- Opció bàsica només en cas de necessitar reparació: 250€ (i 10% dte en recanvis)
- Expert (neteja bici, engrassar i afinar tot després de cada etapa: 350€ (i 25% dte en recanvis)
Allotjament: L’hotel surt més car tot i que es més còmode ja que tens esmorzar i sopar fet. Apartament força més barat i tot i que hagis de fer una mica de compra de menjar, sempre pots fer-te la dieta al teu gust cosa que també vaig preferir
- Opció hotels es pot comptar amb uns 100€/nit en habitació doble a Córdoba i uns 50€/nit en pensió a Baeza per etapes de Linares (a compartir entre 2)
- Apartament AirBnB 4 persones a tant a Córdoba com a Baeza per 65€/nit
Desplaçament la gasolina d’uns 2000km entre anar i tornar (Balaguer-Cordoba-Andujar-Linares-Balaguer) i els moviments que puguis fer de més per allí. Passant per Madrid només es paga el peatge de Fraga a Saragossa, resta gratuït. Allotjament (opcional) el dia de l’anada en un hotel de carretera (100€)
No hay comentarios:
Publicar un comentario